Herec, na akého sa nezabúda
Jozef ADAMOVIČ nebol len seriálový svetobežník a dobrodruh Móric Beňovský. Pokúste sa niekedy, trebárs aj vo väčšej spoločnosti, spomenúť meno Jozefa Adamoviča a opýtať sa, koho alebo ktorú postavu z našich dejín pripomína.
■ ZACHAROV ŽIAK
Jozef Adamovič (nar. 1939) ukončil štúdium herectva na VŠMU v roku 1960. Jeho hlavným pedagógom bol Karol L. Zachar. V istom zmysle bolo to pre neho šťastie, lebo Zachar začínal tiež ako herec, neskôr bol príležitostne režírujúcim hercom a od roka 1960 definitívne režisérom činohry SND. Patril v šesťdesiatych rokoch popri Budskom a Rakovskom k profilovým režisérom divadla. Možno s tým rozdielom, že viaceré Zacharove inscenácie mali v SND rekordný počet repríz a viacero obnovených premiér. Zacharove inscenácie sa vyznačovali vysokou hereckou kultúrou a aj jeho dramaturgická orientácia sa sústreďovala na hry, ktoré vytvárali hercovi priestor na tvorivosť, ale aj individualitu. Originalitou a divadelnou podmanivosťou sa vyznačovali jeho inscenácie slovenských klasikov ‒ Záborského, Palárika, Tajovského a Stodolu. Práve v Zacharových réžiách v šesťdesiatych rokoch minulého storočia vytvoril Adamovič niekoľko významných, ale aj populárnych postáv. Boli to veľké postavy, napríklad v Sne noci svätojánskej (Lysander), v Učiteľovi tanca (Aldemaro), v Cyranovi z Bergeracu (Christian de Neuvillette), v Najdúchovi (Jablonkay) či v Maríne Havranovej (Dušan Havran). Zachar si cieľavedome vyberal hercov, ktorí dobre vyzerali, dokázali sa herecky uvoľniť a boli spôsobilí naplniť jeho predstavu o hre, jej vnútornej hodnote a posolstve. Nečudo, že Adamovič popri Michalovi Dočolomanskom, Emílii Vášáryovej či Božidare Turzonovovej dokázal tieto jeho požiadavky svojou hereckou tvorivosťou naplniť. Mimochodom, z tých menovaných Božidara Turzonovová sa stala Adamovičovou manželkou, majú dve dcéry a spolu vydržali až do Adamovičovej smrti.
■ PESTRÝ DIAPAZÓN
Tak ako roky plynuli, Jozef Adamovič bol jedným z najobsadzovanejších hercov činohry SND, hrával postavy rozmanitého zamerania u viacerých režisérov, jeho herectvo oťažievalo a z trochu patetického romantika vyrástol herec silných dramatických, tragických i tragikomických polôh. Vnášal do svojho herectva drsnosť, nadhľad a odstup. Aj vďaka tomu ho potom režiséri obsadzovali do takých hier, ako boli napríklad Kráľ Lear, Richard II., Kto sa bojí Virginie Woolfovej, Matka Guráž, Richard III. Dekameron a veľa iných. Viacero významných postáv hral aj v dielach súčasných dramatikov, čím sa zaslúžil o príťažlivý a divácky úspešný javiskový tvar pôvodnej slovenskej dramatiky tak klasickej, ako aj súčasnej. Tie postavy herecky stvárnil v hrách Záborského, Palárika, Tajovského, Stodolu, Soloviča, Zahradníka, Kočana, Rusnáka a iných slovenských dramatikov.
■ MÁMENIE RÉŽIE

■ RANY ŽIVOTA
Adamovičovu mladosť napĺňali skôr radosti, úspechy a víťazstvá než tie smutnejšie stránky života. Bol to vysoký čiernovlasý herec s charizmou, podmanivým hlasom a talentom. Ženám sa z neho podlamovali kolená. Určite učaroval aj Božidae Turzonovovej, jeho konškoláčke na VŠMU, ktorá sa potom stala jeho manželkou. Mali spolu dve dcéry Andreu a Luciu a majú aj päť vnúčat. Ich vzťah vydržal veľa, aj tie veľké rany osudu, ktoré postupne Adamoviča postretli na ceste životom, najmä po tom, čo už bezstarostná a krásna mladosť bola minulosťou. Najprv to bola autohavária, po ktorej zostala na hercovej tvári trvalá jazva a jedna kratšia noha. V roku 1985 prežil leteckú nehodu s horiacim lietadlom a núdzovým pristátím. A potom prišlo to najhoršie, keď sa do neho zahryzla rakovina, ktorú si sám liečil demineralizovanou vodou a kozím mliekom. Vraj sa dokonca vyliečil...
Po vzniku Akadémie umení v Banskej Bystrici v roku 1997 začal tu vyučovať hereckú tvorbu na Divadelnej fakulte a pedagogicky viedol naštudovanie niekoľkých školských inscenácií, ktoré potom hrali aj pre verejnosť. V tomto čase sa zas manželke dostávali rôzne „zaručené“ správy o jeho nevere. Z Banskej Bystrice odišiel do Košíc, kde bol najprv riaditeľom rómskeho divadla Romathan a potom pedagógom herectva na košickom Konzervatóriu, ktoré teraz právom nesie jeho meno. V tomto čase sa opäť pripomenuli jeho problémy zo srdcom, pričinením ktorých v roku 1991 odišiel z divadla. Napokon práve to srdce ho definitívne zradilo a druhý august 2013 bol posledným dňom jeho rušného, plodného, dramatického a zaiste aj trochu dobrodružného života. Možno práve to jeho spontánne a dobromyseľné vyhľadávanie dobrodružstva stálo v pozadí faktu, že vytvoril taký sugestívny, podmanivý a nezabudnuteľný portrét Mórica Beňovského, na ktorého sa v televízii vždy radi pozrieme.
Milan POLÁK
divadelný kritik a historik
zdroj: https://snn.sk/news/herec-na-akeho-sa-nezabuda/
obrázok-titulka: IMDb - https://www.imdb.com
obrázky doplnila redakcia